Kapsiini

Facebookissa julkaistut kapsoni-jutut


 


 

18.9. Tänään esitelen teille kehittämäni sanan. Sana on KAPSIINI.

Kapsoni on se koko hevosen kuolaimeton päävehje, jossa turvalla on joko metallivahvikkeinen tai pelkästä nahasta (tai vaikka nailonista) valmistettu osa, jossa on yhdestä viiteen rengasta, johon ohjat / liinan voi kiinnittää. Tämä renkaallinen turvanpäällinen taas on nimeltään kapsiini. Kuvassa kolmirenkainen kapsiini (, päissä olevia renkaita ei lasketa, ne ovat kapsiinin sivurenkaat).

Kapsiini on se osa kapsonia, joka kapsonista tekee kapsonin. Poskihihnat, leukahihnat, turparemmit, niskahihnat ja kuolainremmit on tuttuja vähän joka päävehkeestä ja niillä on ihan kelvolliset nimet jo valmiiksi, mutta kapsiinia ei ole missään muussa päävehkeessä. Sen vuoksi se minusta ansaitsee ihan oman henkilökohtaisen nimen.

Ja myös siksi, että näin tekijän näkökulmasta keskustelua ja suunnittelua asiakkaan kanssa helpottaa paljon, jos meillä on yhteinen, täsmällinen sana sille kapsonin osalle. “Se juttu jossa on ne renkaat”, “se turvanpäälisosa missä ne renkaat on”, “se renkaallinen nekkujuttu”, “se kapsonin turpisrengassysteemi”… Melko pitkiä ilmaisuja. Kapsiini, kuvaava ja lyhyt sana.

Olen Kielitoimistolle ilmiantanut ko. sanan ja kertonut sen merkityksen, joten voitte huoletta vakiinnuttaa sanan sanavarastoonne.

 


 

20.9. Tässä näitä isompia valmistuneita… Mikäli kapsonit ei kiinnosta, älä vaivaudu lukemaan, tämä on puisevaa tekstiä…

Nämä versiot kapsonit sopinevat isosta cob-koosta liki pieneen xfull-päähän (tarkemmat mitat alempana) ja monessa suhteessa täysin samanlaisia, molemmissa on myös irrotettava kuolainremmi. Mustassa on muotoiltu niskahihna ja suitsisoljet, tikattu garfiitin harmaalla langalla, kapsiinin kaikki renkaat ovat halkaisijaltaan 25mm. Ruskeassa suora, kevyesti pehmustettu (2,7cm leveä) niskaosa ja messinkiset ravisoljet. Kapsiinin sivurenkaat 25mm, päällä olevat 20mm.

Kapsiinin renkaat on näihin asetettu niin, että keskimmäinen on kapsiinin suuntaisesti, reunimmaiset renkaat poikittain. Mielestäni tämä on “luonnollinen” suunta renkaan liikkuvuutta ajatellen. Pehmusteena molemmissa on villahuopaa, joka on solukumia napakampaa, mutta myös kestävämpää. Mustan kapsiinin olen nahoittanut X-tikillä, ruskean suoralla ompeleella. Sivurenkaissa on “rajoitin”nahat, jolloin kapsiiniosa ei pääse valumaan vapaasti sivurenkaassa eteenpäin.
Leukahihnan on tarkoitus pysyä aloillaan niskahihnalla “lukitsemalla”, eli leukahihnan etupuolella on leiffi niskahihnaa varten, jolloin leukahihna ei valu eteenpäin. Ruskeaan kapsoniin tein irralliset kiilapalat, joilla voi leiffin kiilata paikoilleen stoppariksi, jos kapsonia käytetään niin suurella hevosella, ettei niskahihnan pää enää yletä leukahihnan yli leiffiin asti.

 

Kuolairemmissä päädyin molemmin puolin säädettävään malliin, eli molemmin puolin on normaalit poskiremmit. Näin sain kapsonin ja kuolainremmin poskihihnat mitoitettua niin, että soljet eivät asetu päällekäin, mutta säätövaraa on silti kuolainremmissäkin riittävästi. Kuolainremmi kulkee niskahihnaan ommeltujen leiffien läpi ja irtoleiffit pehmusteen juuressa varmistavat sen, ettei kuolainremmi pääse valumaan korviin.

 


 

25.9. Taas pitkää juttua kapsoneista.

Viikonloppuna pääsin mielenkiintoisen projektin äärelle. Minähän en tiedä millaisia ne “oikeat” kapsiinit ovat, mitä ja miten ovat syöneet, koska en ainuttakaan ole sisältä ennen nähnyt. Nyt tämä kapsiini oli sen verran pehmusteistaan kulunut, että asiakas pyysi pehmustamaan sen uudelleen. (Kuva 1: ylempänä pehmusteistaan litistynyt kapsiiniosa, alempana sama kapsiini uudet pehmusteet sisässään.)

No, sieltähän löytyi ketju, kuten tiesinkin ja yllätyksekseni ihan samanlaista ketjua kuin omissa teelmissäni. Ommel oli konetikkiä ja saumaa varovasti ratkoessani törmäsin siihen valkoiseen, hyvin kimmoisaan pehmusteeseen, jota olen löytänyt yhdestä sun toisesta tehdastekoisesta varusteesta. En tiedä mitä se on, mutta tiukasti sen liima pitää nahasta kiinni. (Joku viisaampi voi kertoa mitä se on, jos tietää.) Tämä valkoinen on todella mukavan tuntuista ja joustavaa, mutta jatkuvaa painetta se ei tunnu kestävän. (Kuva 2 havainnollistaa, miten keskirenkaan nasta on painanut pehmusteeseen kolon. Käytännössä nastan kohdalla ei pehmustetta enää ollut ja nahassakin näkyi nastan paikka.)

Tätä omaa ketjua kehitellessäni olemme mieheni kanssa pohtineet erilaisia renkaan kiinnitysvaihtoehtoja. (Mieheni siis tekee ketjut minulle.) Tässä avaamassani mallissa jokaisen renkaan alla oli mutterinasta, joka tulee ketjun alapuolelle. Reunarenkaiden nastat oli hitsattu kiinni, mutta keskirengas on jätetty vapaasti pyöriväksi. Me olemme päätyneet ratkaisuun, jossa kaikki renkaat on hitsattu kiinni niin, ettei ketjun alapuolelle jää kohoumaa. Näin tehden renkaita ei saa pyöriviksi, mutta itse pidän ketjun alapuolen tasaisuutta tärkeämpänä.(Kuvassa 3 ylempänä on pehmustamani “kaupan” kapsiinin ketju, alemmassa edessä oma ketju.) Mies tekisi mielellään kyllä jotenkin toisin, on kuulemma hiton hankala hitsata fillarinketjun yhden lenkin sisään yhtään mitään niin, että se kestää 600 kiloa, eikä silti jumitu vierimmäisiin… Mutta koska on taitava ja hyvä mies, niin tekee juuri niin kuin pyydän.

Kapsiinin “toppaukset” alkaen 30€, hintaan vaikuttaa mm. kapsiinin nahoituksen malli ja se, pystyykö vanhan nahoitusnahan ompelemaan takaisin vai pitääkö nahkakin uusia.


 


 

23.8. Tässä on siis se semikapsoni, jonka pari viikkoa sitten tein, ja joka pääsi koekäyttöön parille, joista kumpikaan ei ollut moista ennen kokeillut.

Kokeilijat ovat varsin tyytyväisiä. “Kapsonin käyttöönoton jälkeen poni on hakeutunut juoksuttaessa eteen-alas tasaisemmin, jopa laukassa, jota se ei ole ennen tehnyt. Hän pitää tästä”, totesi parivaljakon kaksijalkainen.

Minäkin pidän siitä. Varmasti ponille mukavampi ja täsmällisempi juoksutusvaruste kuin riimu tai kuolaimet. Semikapsonia voi käyttää myös muuhun maastatyöskentelyyn tai vaikka ratsastukseen, samalla tavalla kuten “koko”kapsoniakin.

 

Tilauksesta teen juuri sopivan kokoisen kaviokkaallesi, oli hän sitten mallia “kirppu” tai “norsu”.